AGNOSIA (ΑΓΝΩΣΙΑ)

Mira's AGNOSIA (2010)

του Eugenio Mira (2010)
Thriller | Romance
Spain

 

Mira's AGNOSIA (2010)Στα τέλη του 19ου αιώνα, ο Ισπανός επιχειρηματίας Artur Prats κάνει επίδειξη της νέας του τεχνολογικής ανακάλυψης, ενός τυφεκίου με ενσωματωμένη διόπτρα, σε πιθανούς Γερμανούς αγοραστές. Κατά την επίδειξη η κόρη του Joana παθαίνει ατύχημα και της προκαλείται αγνωσία. Τα επόμενα χρόνια, ο πατέρας της μαζί με τον μελλοντικό της σύζυγο Carles κάνουν τα πάντα για να την γιατρέψουν, ενώ ταυτόχρονα διάφοροι επιτήδειοι απεσταλμένοι της γερμανικής εταιρίας προσπαθούν με κάθε τρόπο να πάρουν τη «συνταγή» της διόπτρας από τον Artur, ή την κόρη του που πιστεύουν ότι φυλάει το μυστικό.

Η Agnosia προωθείται σαν ένα μπαρόκ παραμύθι μυστηρίου και τρόμου στα χνάρια του Λαβυρίνθου του Πάνα, και λογικό αν πρέπει να πατήσουν στον αναδεδειγμένο ισπανόφωνο κινηματογράφο του Del Toro, αλλά πολύ κακώς. Δεν έχει τίποτα το τρομακτικό, ή το παραμυθένιο στον πυρήνα της, και η αγνωσία, μία ασθένεια που δε σου εξαλείφει τις αισθήσεις, αλλά την αντίληψη του εγκεφάλου για τα ερεθίσματα, με αποτέλεσμα να δέχεσαι τα πάντα αφιλτράριστα κι ανεπεξέργαστα, μία απλή σεναριακή «συσκευή». Η Joana – Barbara Goenaga (Timecrimes) – θα μπορούσε να είναι και απλά τυφλή με τα ίδια αποτελέσματα στην ουσία της αισθηματικής τραγωδίας, που είναι και ο σκελετός της ταινίας – απλά έτσι, θα μου πείτε, πώς θα μπορούσε να στηθεί η καλομελετημένη, πλην βολικά ακραία, πλεκτάνη που θα φέρει τους ήρωες στη δυσχερή τους θέση;

Εμείς όμως ακολουθούμε τον Vicent (Felix Gomez), έναν από τους απεσταλμένους της «διαβολικής» Lucille, που την υποδύεται η άκρως πειστική εδώ Martina Gedeck (Οι Ζωές των Άλλων, The Good Shepherd). Λιγομίλητος, καλοδιάθετος, «αθώος», ο Vicent μπαίνει στο πολυτελές σπιτικό της οικογένειας Prats ως υπηρέτης, και η καθοδήγηση του Ισπανού σκηνοθέτη, σεναριογράφου και συνθέτη Eugenio Mira θέλει να μας πείσει ότι είναι απλά ένα πιόνι, ένα θύμα της πλεκτάνης που ξεκινάει να κλέψει κάτι εξ’ ανάγκης, αλλά το δέος και η περιέργεια για την μοναδική περίπτωση της Joanna τον οδηγεί στον έρωτα. Είναι όμως πράγματι δικαιολογημένος;

Mira's AGNOSIA (2010)

Και από την άλλη έχουμε τον Carles, τον αρραβωνιαστικό που τον ενσαρκώνει το μεγάλο όνομα του Agnosia, ο Eduardo Noriega (The Devil’s Backbone, Vantage Point). Μέχρι κάποιο σημείο μάλιστα η σκηνική ομοιότητα των δύο αντρών ήταν τέτοια που νόμιζα ότι ο Noriega ερμηνεύει και τους δύο ρόλους – αλλά προς έκπληξή μου όχι: ο Noriega δε «χάνει» μόνο το ρόλο του πρωταγωνιστή από τον Gomez, αλλά και του «μορφονιού» της ιστορίας. Ο Carles φροντίζει την αρραβωνιαστικιά του, διατηρώντας μια πλατωνική σχέση όλα αυτά τα χρόνια, σα να περιμένει να γιατρευτεί ως δια μαγείας από τον κομπογιαννίτη που πειραματίζεται πάνω της κατ’ εντολή του πατέρα. Όμως ο Noriega δεν καταφέρνει να εξωτερικεύσει κάτι βαθύτερο, πέρα από τις τελευταίες σκηνές που είναι πια αργά, και περισσότερο αντιμετωπίζει την Joanna σαν τη μικρή του αδερφή, από μακριά κι αγαπημένοι, βγάζοντας τις σεξουαλικές του ορμές σε πορνεία της πόλης, και εν μέρει δικαιολογημένα.

Τα χρώματα είναι ξεθωριασμένα για να αντιστοιχούν στην εποχή, αντί να είναι πιο έντονα για να συνοδέψουν το «παραμύθι», σε αντιδιαστολή με τη μουσική και το σενάριο, όπως οι γραφικές σκηνές των υπηρετών στα ιδιαίτερά τους, ή οι πριβέ συναντήσεις με την ‘αφελή’ Joanna, που κάλλιστα θα μπορούσαν να είναι από ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney. Χώρια βέβαια από τις ερωτικές σκηνές που ακολουθούν. Η Αγνωσία αποκτά πραγματικό ενδιαφέρον μόνο όταν υλοποιείται ο ίδιος της ο πραγματικός στόχος, που είναι και η απομόνωση της Joanna με τον Vicent που βρίσκει την ευκαιρία να την ξεμοναχιάσει, υποδυόμενος τον αρραβωνιαστικό της. Τότε η Barbara Goenaga δείχνει το ταλέντο της, και μεταμορφώνεται από μία άπειρη κι απαίδευτη παιδούλα σε μία ακόλαστη, ελκυστική ερωμένη, μαθαίνοντας τα μυστικά του έρωτα στην απομόνωση της δήθεν θεραπείας της.

Mira's AGNOSIA (2010)

Παρά το υποσχόμενο όνομα και του Antonio Trashorras (The Devil’s Backbone) στο σενάριο, και τις θετικότατες γυναικείες, κυρίως, ερμηνείες, η Αγνωσία οδεύει σε ελλιπή Σεξπηρική τραγωδία, γειτονεύοντας επικίνδυνα με τα ισπανόφωνα αισθηματικά δράματα που έχουμε συνηθίσει στις τηλεοράσεις μας. Όμως εδώ τα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν παραμένουν αναπάντητα και δεν αντιστοιχούν στην όχι και τόσο αμερόληπτη παρουσίαση, και, παρά τα δάκρυα και τις μετάνοιες, ο ιππότης που θα σώσει την πριγκίπισσα του παραμυθιού παραμένει άφαντος.

Rating: 4,4/10

 

 

HighlightsΗ Goenaga και η Gedeck λάμπουν. Ο ερωτισμός της απομόνωσης.

 

 

LowlightsΑτυχές πλασάρισμα ως παραμύθι, αλλά και ως θρίλερ. Ο Noriega αδικεί τον παραγκωνισμένο χαρακτήρα του. Η αγνωσία εξυπηρετεί μονάχα το ερωτικό δράμα.

 

 

Αν σας άρεσε: Devil’s Backbone, ‘Gran Hotel’, Romeo & Juliet

Το “Agnosia” του Eugenio Mira, αφού ταλαιπωρήθηκε δυο τρία χρόνια για το πότε θα πάρει διανομή στις ελληνικές αίθουσες, προβάλλεται από τις 19 Δεκεμβρίου στον κινηματογράφο Capitol 3D Cinema από τη Videorama.

 

as published @ ireporterworld.com

 

Advertisements

Share A Thought

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s